fredag den 30. oktober 2015

DEJLIGT BESØG OG ÆBLEKAGE



Onsdag eftermiddag fik vi dejligt besøg af Celine, min datter og vores barnebarn. Det er så skønt når de komme forbi. Så jeg syntes der skulle lidt lækkert til kaffen, og jeg valgte en amerikansk æblekage, fordi vi ha en masse æbler fra haven. Det er en meget gammel opskrift jeg har fået af min far. Og den er mega go ;.)



Amerikansk æble kage

Ingredienser:

200 g sukker
3 æg
100 g olie
150 g mel
1½ tsk bagepulver
1 tsk vanille pulver eller en halv stang vanille korn
1 tsk kanel
½ tsk kardemomme
½ tsk stødte nelliker
4 spsk fløde

3 mad æbler
2 tsk kanel 
3 tsk brun farin

Først piskes æg og sukker hvidt og skummende. Så tilsættes olien. Derefter blandes alle de tørre ting, og piskes i dejen skifevis med fløde.
Dejen hældes i en rund form eller en lille bradepande.

Æblerne skrælles, og kernehuset fjernes. De skæres i tern, og fordeles over dejen. Til sidst drysses der kanel og brun farin over.

Kagen bages på nederste rille ved 200 grader, i ca 40 min. Måske skal der lægges et stykke bagepapir over kagen, efter de første tyve minutter, så den ikke bliver for mørk.



Jeg skar kagen ud, og satte stykkerne på et fint fad, og pyntede med lidt citron melisse, som jeg faktisk stadig har lidt af i haven.





Jeg serverede kagen med skyr, rørt med lidt fiber sirup, og vanille korn, og så fik vi en dejlig kop kaffe med fløde i, til :-)






Dejlige Eva fik en smoothie til, og var vist mest vild med skyren ;-) nok osse fordi hun lige har fået styr på det der med at spise med ske ;-)






De stykker der ikke blev spist, satte jeg på et fad, med glas låg over, så John kunne få dem med på tur. Han skulle til København, og det er en lang køretur, så jeg tænkte det ville være skønt med lidt hjemmebag i madpakken 





Kan i have en rigtig dejlig fredag, og god weekend til alle :-)


Lone









2 kommentarer:

  1. Ser fantastisk ud og sikke en lille lækker charme trold du fik besøg af:)
    Rigtig skøn weekend

    Charlotte

    SvarSlet
  2. Tak Charlotte ❤️ ja hun er ikke til at stå for 😊 det er det bedste i verden, at blive mormor ❤️ håber du og din familie har en dejlig weekend

    Lone

    SvarSlet