fredag den 3. marts 2017

Påskeharen

bliver lavet på mange forskellige måder her i Svalehuset, og kan have mange forskellige udtryk. Sidste år viste den sit ansigt på en label til vores snaps, til påskefrokost bordet. Det kan I se her

Idag vil jeg vise jer to måder at lave påskeharer på.
De første er lavet af det man kalder dukkeler, og har fået pels af fyldevat.
Men hvis man som jeg gerne vil lave mange, kan det altså godt gå hen at blive en dyr omgang, hvis de alle skal laves i dukkeler.
Derfor har jeg også lavet et par i hjemmelavet ler. Men mere om det senere.

Af dukke leret former jeg først en krop og to ben.


Dernæst sættes en hals på, hvori jeg sætter en tændstik ned.


Så laver jeg et hovede til den, og sætter på tændstikken.


Og til sidst får den ører og arme.



Jeg havde lige dukkeler nok, til to harer, og da de var tørre blev de beklædt med vat fylde. Det der kommes i bamser og lignende. Dernæst malede jeg et ansigt på.
 Så fik de kraver lavet af mellemværk fra Anni. Og "perlen" over I'et blev knapper  ;O)

Her er det Frøken Bunny


Og her er det Hr Bunny


Jeg ville gerne lave et par stykker mere, så jeg lavede en slags ler efter denne opskrift

2 dl natron ( ja det er meget)
1½ dl maizena
1 dl vand

Det koges sammen til det har en konsistens som kartoffelmos, og ser sådan ud, efter det er afkølet


Der kan tilføjes lidt mere vand, hvis det er for tørt, og mere maizena hvis det er for klistret. 
Disse harer skulle have et mere naivt udtryk og de blev lavet sådan.
Først krop og hovede


Dernæst ben.


Og til sidst arme og ører


De blev først malet med perlemors hvid akrylmaling, og derefter drysset med sukker, for at få det gammeldags look.


På den til venstre kan I se at kroppen er blevet malet, og mangler sukker.


Når det er påskeharer, er der jo også nødt til at være en lille kurv med æg.




Så er det bare at lave et lille landskab hvor påskeharerne kan bo. Jeg tog et stort fad, og plantede lidt vintergækker og pyntede med mos, og troldhasselgrene





Jeg synes de er blevet rigtigt hyggelige.


Det ser så fint ud om aftenen, med et lille fyrfadslys i.


Jeg har lavet dette indlæg i god tid, så I kan nå at prøve at lave disse sjove små figurer, inden det bliver påske.

Jeg vil ønske jer alle en rigtig dejlig og kreativ weekend
Knus Lone








22 kommentarer:

  1. Hei Lone. De påskeharene var da utrolig søte. Så flink du er. Elsker din kreativitet.
    Ha ei flott helg
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Bente
      Du er altid så sød. De var altså rigtigt sjove at lave, selvom det tog mega lang tid med mine dumme hænder.

      Ønsker dig en dejlig weekend
      Knus Lone

      Slet
  2. Kjære Lone ....
    Du er jo bare så kreativ !!!
    Utrolig fine påskeharer du tryller fram !
    God weekend med mye kos og glede .
    Klem Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh mange mange tak sødeste Anne
      Det var rigtig sødt skrevet af dig, som selv er utroligt kreativ.

      Rigtig god weekend til dig
      Knus Lone

      Slet
  3. Hvor er de søde! Godt fundet på :-)
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Karen
      Det var sødt skrevet.

      Ønsker dig en skøn weekend
      Knus Lone

      Slet
  4. Dear Lone, you are very creative.I love your rabbits. Have a nice weekende,xoxo, Patricia

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank You so much Patricia.
      I wish You a lovely weekend too

      xoxo Lone

      Slet
  5. SÅ fine og hyggelige påskeharer 👍🐇🐇🐇Rigtig dejlig weekend sammen med dem 🌞

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Irene
      Jeg bliver så glad af jeres dejlige kommentarer.

      Ønsker dig en fantastisk weekend.
      Knus Lone

      Slet
  6. Ha ha hvor kom jeg til at grine. For mindre end en time siden da jeg kom op havde Bamse den bandit gnavet hul på en pude, så fyldevat har jeg nok af til mange påskeharer. Nu mangler jeg så bare alt det andet, hvis jeg skal i gang med at lave de fine påskeharer ;o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihihi hvor sjovt Rita.... det kan jo være Bamse synes der skal lidt påskeharer til at holde ham med selskab.
      Tak for din søde kommentar

      Ønsker Bamse og dig en herlig weekend
      Knus Lone

      Slet
  7. Ja, men Kære Frk. Hall......

    Hvor er det dejligt at følge dine søde billeder og hvor er de søde dine påskeharer.. de sidste 2 billeder gør da én så glad, kreative frk. Hall.
    hvor er du dygtig.
    god weekend
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh mange tak kære Jessie
      Du er bare så sød altid. Og jeg bliver så glad når jeg ser dit skønne navn poppe op på bloggen. Det betyder så meget for mig at det jeg laver, måske giver glæde og inspiration.

      Jeg ønsker dig en rigtig dejlig weekend
      Knus og klem Lone

      Slet
    2. Kæreste frk. hall

      Tak for de søde ord, du er virkelig til glæde - glæder mig altid til at se om der er noget fra dig.
      Hav nu er dejlig weekend, jeg har 3 loppemarkeder i kikkerten, det ene på Falster.
      knus jessie

      Slet
    3. Kære Frk. Hall
      Så har jeg været på loppemarked, jeg så en sovsekande i dit stel, til 100 kr. - så kan du se hvad prisen er herovre.
      Jeg købte en fiskekugle, hvis du kender dem, + lidt småting.

      igen hilsen jessie

      Slet
  8. Du er da genial Lone.
    Små søde påskeharer. De er yndige.
    Jeg er vild med du selv har lavet dukkeler. Jeg har set opskriften for en del år siden men har bare aldrig prøvet den. Men det tør jeg bestemt nu.
    Kan så godt lide du har givet dem sukker. Sådan et smukt udtryk.

    Fantastisk weekend til jer i Svalehuset
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak allersødeste Charlotte
      Du skriver altid så dejlige kommentarer. Ja du må endelig igang med at lave små søde figurer, og jeg har det præcis som dig. Sukkeret er lige prikken over i'et

      Ønsker alle hos villa fryd en herlig weekend
      Knus Lone

      Slet
  9. Hei kjære Lone, så søte og fine påskeharer du har laget! Og dekorasjonen din er nydelig...
    Jeg gleder meg til påsken, det er en så fin høytid. Og mulighet til å spise masse god sjokolade!

    Klem og god helg til deg,
    Ida

    SvarSlet
  10. Kæreste Ida
    Tusinde tak for din kommentar, jeg bliver så glad for respons
    Jeg elsker også påsken, ja jeg tror faktisk det er min yndlingshøjtid.
    Og jaaaaa masser af chokolade Hihi 😉

    Ønsker dig en herlig weekend
    Knus Lone

    SvarSlet
  11. Hvor søde og med de skønneske udtryk. ER vild med sukkerlooket. Har flere gange set hjemmelavet ler med natron, men ikke altid med de mest positive kommentar. Men Denne her opskrift er så afprøvet af en ekspert, så den må fungere :-)
    Fortsat skøn weekend.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
  12. Kære Lone:-)))
    Hvor er de søde og charmerende dine påskeharer, om de er med sukker eller vat, så er jeg vild med udtrykket. Du er utroligt god til den slags nørklerier.
    Altså når jeg skal lave marcipan til jul, så føler jeg at håndryggene vender ind mod hinanden, og det jeg kan frembringe er noget der minder om en to årigs værk;-)
    Jeg har da lige fået udvidet min bevidsthed om at man selv kan lave ler, sejt!
    Ha en skønneste dag <3
    Knus Anette

    SvarSlet