fredag den 22. september 2017

Efterårsjævndøgn


Det er efterårsjævndøgn idag, og sommeren er definitivt slut, og det er efterår.


Jeg synes nu alligevel haven viser sig fra sin smukkeste side.
Her er det en flot hvid hortensia, som faktisk var blå.
 Den stod i et lille bed hvor den ikke havde det så godt. Så jeg satte den i en krukke i foråret,ved siden af min bistade, til jeg finder en ny god plads til den. 
Det blev den så glad for, at den valgte at blomstre i min yndlingsfarve ;)


På den anden side af bistadet har vi plantet en blåbær.


Et af Eva´s yndlingsbær er blåbær så sådan en måtte vi jo have. 



Jeg har vist jer et indlæg med en blåbærkage HER

Roserne stortrives også, og her er et par stykker af dem.
Den flotte herre, Jack Cartier


Yndige Mamma Mia


Èn af mine yndlinge
Souvenir de la malmaison


Den skønne Peaceful
som faktisk er gul, men skifter til creme og let rosa.


Den aldrig skuffende New Dawn


Og så den "evigt" blomstrende buskrose, som jeg ikke kender navnet på


Jamen der er jo stadig så meget smukt i haven at kigge på.

Asters som jeg har fået af Arne


Og disse som jeg har fået af Charlotte 

Og jeg har fået malet krukken kære dronning Fryd ;)


Mamelukærmerne vil ingen ende tage


Jeg laver kæmpe buketter både inde og ude


Og mine veninder har også fået mange buketter



Det er ikke kun os der nyder godt af de mange dejlige blomster.
Sommerfuglene elsker dem også, og selvfølgelig især sommerfuglebusken.


Det allerbedste er dog at gå ud, og lave et par skønne weekend buketter.
Det kan godt være det er efterår.
Men hvor er det dog et smukt et.


Rigtig god weekend ønskes I alle.
Knus Lone




14 kommentarer:

  1. Altså vrøvl med dig i har jo først sommer nu blomstermæssigt - Vi har lidt efterår og roserne er på hæld Ham din Jack ser ikke ud som vores - her er/var den sart lyserød, Min meget store syriske rose (sammen farve som din) har smidt sine sidste blomster i dag, nå ja manden måtte klippe den lidt den var på vej ind til naboen. Men ellers super flotte billeder du har lavet.
    God weekend til dig og dine og den lille alf.
    Knus
    Lilje

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have Lilje
      Hehehe ja du har jo et eller andet sted ret. Sommeren er nok først kommet her nu, men den er altså ikke meget bedre end de sidste par måneder. Men haven er godtnok smuk og det er jeg taknemmelig for.
      Den syriske rose du skriver om, er det den jeg ikke kendte navnet på?
      Er ikke helt inde i det med roser endnu
      Håber du får lidt flere roser inden det er helt slut for i år.

      Knus og kram ¨
      Lone

      Slet
    2. Hej Lone
      Nej det er ikke en rose - Min syriske rose- mener jeg det også er azalea. Er din ikke en busk. Det er min altså og en gammel og bred og stor.
      De nye roser her er nok lidt for unge baghavens har kun haft mellem en til 2 på - men så har vil lige hilst på dem, og plantet dem om andre steder i haven hvor de skulle stå fast - manden er lige blevet færdig med en "buet " rosen bue til 2 af roserne. I for haven har jeg også nogle roser men den mest blomstrende er our last summer i en skøn duft og rosa. Den er jo remonterende også. Nå men vi har rodet meget rundt i vores have i år og er ikke helt færdig stadig. Skal også have noget mere vand har et sten springvand på anden terasse. men ikke nok Smile.
      Knus Lilje

      Slet
  2. Min have blomster desværre ikke så smuk som din.
    Min har haft sin storheds tid. Jeg er så spændt på om alt det som er i knop
    for 4-5 og 6 gang kommer til at blomster.
    Mine dahlia står med store knopper og jeg vil tro der er 30 cafe i knop.........
    Så her kan jeg godt se at det hele er ved at gå på hel!

    Smuk weekend til jer
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhh kæreste ven
      Du har jo virkelig haft mange af de skønne ærteblomster ved jeg. Men nej det er jo nok ved at gå på sidste vers med de lækre buketter vi kan hive ind. De blomster jeg viser er også de aller aller sidste tror jeg, og smukke er de.
      Jeg har slet ikke været så heldig med hverken dahlia eller ærteblomster. Tror begge slags stod helt forkert. Dahliaerne kommer ihvertfald ikke i krukker næste år, men får deres helt eget bed.

      Rigtig god søndag aften
      Knus Lone

      Slet
  3. Det er så smukke billeder du viser,så jeg bliver helt glad indeni.Det er en fin opstilling du har lavet ved din bistade og pænt af din hortensia at skifte farve. Det er skønt at kunne lave mange buketter fra haven. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhh tusind tak kære Leila
      Hvor blev jeg glad nu. Ja det er så dejligt med buketter og jeg er helt vildt glad for at fru hortensia at gøre mig glad med en ny farve ;)

      Rigtig god aften
      Knus Lone

      Slet
  4. Kære frk. Hall

    Fine billeder af dine roser, jeg kan godt lide de sarte lyserøde, og sikke mange vaser med Mamelukærmer du har, det hele ser så godt ud hos dig.
    Og så er der jo dukkebarnet Eva, hun er så kær.......
    god weekend
    her har det været rigtig kedeligt gråt i vejret, håber på bedre vejr i morgen, da jeg skal på Plantemarked
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Mange mange tak for søde ord. Du ved Eva er mit ét og alt.... og så kommer blomsterne hahaha
      Ej men jeg er meget glad for blomster/roser og sørger for at have så mange som muligt, så jeg kan have mange opstillinger med dem
      Her har det også været gråt, men okay lunt. Endda så lunt at vi kørte til Tversted for at spise is. Eva måtte vælge den største hun havde lyst til, og valgte en filur hiihihi..... Vi andre stod med kæmpe kræmmerhuse, iskugler, guf, syltetøj og flødeboller. Hun så hvordan vores skulle være først, men holdt fast i det skulle være en filur ;)
      Selvfølgelig fik hun mange smagsprøver af mormors, da filuren var væk
      Håber det var et godt plantemarked, og at vejret artede sig.

      Rigtig god søndag aften
      Knus Lone

      Slet
    2. Kære frk. Hall.
      Jeg smiler altså, en Filur ..... når man nu kunne få verdens største is af mormor,,,, hun er bare så dejlig.
      Plantemarkedet var fint, og solen kom hen omkring middag. Jeg var sammen med min søster, så det var dejligt.
      hilsen jessie

      Slet
  5. Kæreste Lone.
    Tak for alle de skønne billeder og specielt af den smukke Eva. Ligner hun ikke sin mormor???

    Ja, vi havde en fantastisk dag sammen d. 1.9. Din suppe og tapas var fantastisk lækkert og smukt rettet an.
    Vi glæder os meget til vi ses igen, håber at det bliver snart.

    Takket være dig og Hall har vi nu en kæmpe sammenplantning i de lækreste efterårsfarver ved vores dør. Tusind tak for den, søde venner.

    Dine roser er meget smukke, især Souvenir de la Malmaison. Jeg har en meget smuk nellike der hedder sådan og ligner den. Den har den mest vidunderlige duft og jeg har fået den af en vidunderlig kvinde på Mors.

    Ønsker dig og Hall en dejlig søndag.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære kære Eliane
      Hvor blev jeg glad over at se du havde skrevet, og tusind tak for dine dejlige ord.
      Hvor er du sød at skrive Eva ligner sin mormor <3 Jeg ser jo Celine i hende.
      Jeg er glad for I kunne lide frokosten, og ja det var en dejlig dejlig dag, og som I glæder vi os også meget til næste gang. Håber også det bliver snart ;)
      Vi er glade for sammenplantningen faldt i god jord, det er jo altid lidt svært at finde noget til andre.
      Ja den der Malmaison er helt vidunderlig. Jeg har aldrig hørt om en nellike med det navn, men det skal da undersøges ;)

      Rigtig dejlig søndag aften til John og dig <3
      Knus Lone


      Slet
  6. Ihh sikke med herligheder!
    Nyder også både min urbane have og vores gård, hvor det stadig står i flor. Minder mig om at jeg da vist hellere må plukke en lille buket i dag.

    Tak for skønne billeder, søde Lone.
    Nyd din dag.

    Hilsen La Cucina NADA

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nada
      Tusind tak for dejlig kommentar
      Kan godt forstå du nyder den urbane have. Det er så livsbekræftende at rode i jorden og få ting til at gro.
      Håber du fik plukket en smuk buket :)

      Rigtig dejlig dag
      Knus Lone

      Slet