torsdag den 20. juni 2013

T-BONE, KRYDDERSMØR OG LÆKKER ASPARGES SALAT


Man må godt forkæle sig selv på en almindelig mandag, så det gjorde vi ;)

Jeg havde fundet et par fine T-bones, der ikke kostede en bondegård. De skal jo ikke gøres så meget ved, bare lige grilles lidt, så jeg kunne gøre lidt mere ved tilbehøret.
Der er så meget at gøre godt med, fra haven, på denne tid, og jeg samlede radisser og spinat.







Der var også mange krydderurter, både fransk esdragon, rosmarin, citron timian og alm timian. Dem brugte jeg til at lave en lækker krydder smør af, istedet for bearnaise, som egentlig er min yndlings sauce, til rødt kød. Man skal bare passe lidt på med rosmarinen, der er meget parfumeret.
Det blev en skøn smør, pyntet med en purløgs blomst, bare fordi jeg ku ;)



Jeg havde endelig fået fat i nogle danske, "til at betale" asparges, og de ville være fint tilbehør. Jeg viklede et stykke serrano skinke om hver, og stegte dem på panden, til skinken var sprød, men aspargesen stadig havde bid.


  Jeg lavede en dressing til at hælde over.
Jeg blandede noget citron olie med æble/lime balsamico, ca to dele olie og en del balsamico. Man kan sikkert sagtens bruge andre olier og eddiker, men jeg er bare så vild med denne blanding. Igen brugte jeg krydderurter fra haven. Denne gang bronze fennikel, lidt fransk esdragon og dild. Jeg kom også lidt kapers i, til at give den skarpe smag.



Jeg hældte først dressingen over, lige inden servering og tilføjede lidt ristede pinjekerner




Tilsidst blandede jeg en salsa af hakkede stilk tomater, rødløg, sorte oliven, basillikum og olivenolie



Og her det færdige resultat 



Vi fik friske jordbær fra Føltved, som smagte som slik, så søde var de




Rigtig dejlig aftensmad, men det allerbedste ved det hele er, at alt det "affald" der er efter sådan en omgang madlavning, det kan smides ud til hønsene, som nyder at svælge i det :)
Og så kvitterer de med lækre fine æg, med mørkegule blommer













2 kommentarer:

  1. Hæ hæ. Ja nu har du fattet fordelen ved at få høns. Det er da noget skidt med jeres hane. Hvad finder I ud af med den?

    SvarSlet
  2. ;) jeps vi har fattet det nu. Vi talte med en dyrlæge igår og han mente vi lige skal se tiden an, Kong Hans ser jo fin og sund ud og løber rundt i haven og hygger sig. Så umiddelbart er der ikke noget i vejen. Men han galer faktisk ikke? Det kan jo så være en fordel ;)

    SvarSlet