fredag den 24. juni 2016

Rosengelé


I vores have, har vi en kæmpe stor flot, og højrød klatrerose.


Og det er lige sådan en, man skal bruge til at lave rosengelé af.


Så jeg har været ude at plukke de blomsterhoveder, der var lige ved at falde.
Ja jeg må lige brokke mig lidt her, for det plejer jo at være de små alfer i haven, der plukker alle blomsterne til mig. Men der har ikke været nogen for at søge jobbet som nannie, så alferne har slet ikke haft tid til at hjælpe mig denne gang, nu hvor
 de små, og mariehønsene kræver alt deres tid. 
Og den skønne engelske Lady Abigail, der bor bag alfernes have, er en meget fin og travl dame, for hun har så mange penne veninder, og der skal skrives skønne breve, selvfølgelig med sirlig håndskrift . Og så skal hun altid til så mange afternoon tea parties. Lady Abigail flyttede egentlig fra england og hertil, for mange år siden, da hendes bedste veninde, alfedronningen Titania, havde spurgt om ikke hun kunne tage sig lidt af, og hjælpe alferne Rosie og Tinkerbell, som hun er gudmor til. Og det ville hun gerne. Men meget hjælp har jeg nu ikke af den fine travle dame ;o)

Så både alferne og jeg, søger stadig en sød ung nannie.

Men jeg fik da plukket rosen hovederne, og plukket kronbladene af.


Opskriften på geléen får I her
Skær æblet i små stykker, med skræl og kernehus. Kom rosenblade, æblestykker og hyldeblomster i en gryde, sammen med vandet, og kog i ca 10 min. Hæld det hele i en saftpose, eller et rent viskestykke, og lad det dryppe godt af - uden at klemme på posen, så bliver geléen uklar. Hæld saften tilbage i gryden, og kog den langsomt op. Bland 2 ss sukker, med geleringspulver og citronsyre, og hæld blandingen i gryden under omrøring. Tilsæt det resterende sukker ( mængden afhænger af, hvor sød man ønsker geléen) og kog atter saften op, under omrøring.
Kog i ca 10 minutter. Der kan godt komme lidt grums og skind på saften, og det kan man fjerne med en hulske. Jeg har puttet det i en lille kande, så man kan gå og nippe til det ;o)


 Hæld dernæst geléen på skoldede glas, stil dem til afkøling under et rent klæde, til næste dag, og sæt låg på, og opbevar på køl.





Sådan en gelé er utroligt lækker ovenpå en skive nybagt brød. Og opskriften på et godt brød, kan i se her
Det er også en rigtig god værtindegave, hvis man gør lidt ud af at pynte glasset.


Jeg synes I skal prøve denne opskrift, for det smager simpelthen så fint og aromatisk, og er indbegrebet af sommer for mig. 
Rigtig god weekend 

Knus Lone










5 kommentarer:

  1. Åh Rosengele lavede jeg også for mange år siden. Jeg brugte bare hybenrosen som står rundt omkring.
    Ja duft og smagen er sommer. Det er så lækkert.
    Måske skulle jeg prøve igen, selvom der er meget sukker i. Min kære mand kan jo også spise det.
    Tak for ideen
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis Kirsten 😊👍🏻 man kan også sagtens bruge hybenroser, og ja der er godtnok meget sukker i, selvom der i den opskrift jeg fandt, faktisk står 800-1000 g sukker, så har jeg skrevet 600-800 g og det er RIGELIGT 😉
      Jeg synes da du skal give din mand lidt sommersmag.

      Knus Lone

      Slet
  2. Thanks most sincerely for sharing this so inviting and precious recipe, sweet friend, I'm taking note !
    And your jars are truly delightful, some works of art ready for being a wonderful gift !

    Hope you're enjoying a lovely week, I'm sending dear hugs on your days to come
    with much sincere thankfulness

    xx - Daniela

    SvarSlet
    Svar
    1. Ohhh what a lovely message dear Daniela 💗
      Thank You so so much. I hope You're enjoying the weekend. And I send you a lot of hugs too 💗

      Lone

      Slet
  3. Kære Lone.
    Så smukt, og så spændende med en rosengelé!
    Jeg har delt dit indlæg på min FB-side for Den Urbane Have, det håber jeg er ok?
    Jeg har selv en opskrift på roseneddike - har du prøvet at lave det? Det giver eddiken sådan en let floral smag, og så er den jo noget så yndig.
    Tillader mig at dele linket her: https://lacucinanada.com/2014/08/10/praeservering-roseneddike/

    Er på den store tour rundt på din fine blog - en blog med det ene inspirerende indlæg efter det andet!

    Kærlig hilsen
    La Cucina NADA

    SvarSlet