søndag den 7. maj 2017

Nu det jul igen, og nu det.....

Øhhhh..... NU rabler det sgu da vist for konen i det Nordjyske!


Jeg var som sædvanligt ude at gå med hundene her til aften, ovre i skoven. Og pludselig var der noget der fangede mit øje. Noget rødt.


Og dér på rødgranerne hang der røde kogler... Eller det troede jeg ihvertfald. Og dét har jeg aldrig set før. Det viser sig så at rødgranen blomstrer når den er 35 år. Og den blomstrer med røde blomster, og gør det i maj måned.


Det ligner jo totalt små skovjordbær på grene. Jeg var helt fascineret, og måtte bare google dette.

Rødgran er det man kalder enbo.
Det betyder, at både han- og hunblomster sidder på samme træ. Hunblomsterne sidder i toppen af træet i røde blomsterstande, der ligner kogler. Hanblomsterne sidder i den mellemste og nederste del af kronen i små røde blomsterstande, der også ligner små runde kogler. Bestøvningen foregår ved vindens hjælp.
Damerne først
Det er ikke hvert år rødgran blomstrer, men når det sker springer hunblomsterne ud først. Når hunblomsterne på et træ er blevet bestøvet med pollen fra andre træer, springer hanblomsterne ud.

Da jeg havde læst dette, måtte jeg bare have lidt grene med hjem, og pynte lidt


Jeg lavede mig en kop julete.... hehe
Og så legede jeg lidt med grangrenene, og det var bare så fedt at de første af mine rododendroner var sprunget ud. Og de er også røde.......


Jeg er jo slet ikke til rødt, men synes faktisk det blev meget sødt..... lidt ;o)


Håber ikke I fik aftenkaffen helt galt i halsen.
Rigtig god søndag aften 
Knus Lone




16 kommentarer:

  1. Godaften Lone.
    Tusind tak for din hyggelige historie, fascinerende og lærerigt. �� Rigtig god aften. Mvh. Jannie

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mig der takker kære Jannie
      Ja jeg blev så overrasket at jeg måtte Google det
      Rigtig dejlig ny uge til dig

      Knus Lone

      Slet
  2. Godaften frk. hall.

    Det var en lærerig historie, så ved vi det.
    Det blev et helt fint julearrangement med julete og fine røde rhodo-blomster, du fik lavet.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kæreste Jessie
      Ja det var lidt sjovt at lege jul her i maj måned
      Ønsker dig en skøn ny uge

      Knus Lone

      Slet
  3. De er da nuttede de små kogleblomster! Tak for informationen. Jeg vidste ikke at rødgraner blomstrer. Og ... glædelig jul ... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha tusinde tak Nana og glædelig jul til dig også ;0) godt at være lidt på forkant hehe
      Rigtig dejlig ny uge

      Knus Lone

      Slet
  4. :-)))) herligt med lidt julerier, FRISKT, indslag. En her får jo et helt chok med så meget rødt på en gang, også hos dig;-) Jeg vidste heller ikke at rødgranen blomstre.Tak for spændende info.
    Ha den bedste dag deroppe i nord
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde mange tak skønne kvinde
      Ja det var sgu også liiidt grænseoverskridende med alt det røde Hahaha, men sjovt
      Ønsker dig en fantastisk ny uge

      Knus Lone

      Slet
  5. Fantastisk info Lone. Anede intet om at de træer kan blomster.
    Selv om jeg jo ikke er til rød. Så må jeg sige det er et smukt syn.
    Tænk at gå i skoven og få den opdagelse og overraskelse.

    Smuk dag vi ses senere
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde mange tak dronning Fryd
      Ja jeg må sige det var lidt underligt med alt det røde, men smukt syn derude i skoven. Og sjovt at lege med gran og rhodoer ;0)
      Glæder mig til vi ses senere
      Ønsker dig en skønherlig ny uge

      Knus Lone

      Slet
  6. Dejligt at lære noget nyt. Jeg anede ikke, at rødgran kan blomstre. Nu må jeg ud og kigge efter, om der skulle være nogle rødgraner i nærheden, der har 35 års fødselsdag :-) Rødt er nu ikke så ringe endda - især ikke, når det er omgivet af grønt.
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Karen
      Nej jeg blev også meget overrasket over alle de røde "kogler"
      Ja det blev egentlig lidt fint og tusinde tak
      Rigtig god dag

      Knus Lone

      Slet
  7. Beautiful red cones!

    Have a happy week!
    Hugs
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank You ever so much dearest Susanna

      Hugs Lone

      Slet
  8. Noe så fantastisk, Lone. Har aldri hørt dette før. Konglene er jo helt nydelige.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak søde Bente
      Rigtig god aften til dig 💕

      Knus Lone

      Slet