onsdag den 24. oktober 2018

Hjem til Århus

I efterårsferien 
var Hall og jeg 
på en lille tre dages 
kæreste tur.


Hall havde fået æren af 
at finde ud af hvor vi skulle hen, 
og han havde valgt
 en tur til Århus.

Jeg boede i Århus
 fra jeg var 1 år, til jeg blev 8.
Så det var dejligt 
at komme en tur "hjem"


Vi boede på et B&B
midt inde hjertet af Århus,
på Møllestien.
Her ligger gamle hyggelige huse
på stribe.


Det var så hyggeligt.
Huset er fra 1300 tallet,
og det er blevet renoveret 
så stilen er bibeholdt.


Den søde indehaver Lissa Ladefoged,
er keramiker og sanger.

Her er linket til hendes B&B




Hun er meget gæstfri,
og rigtig god til 
at få gæsterne til at føle sig godt tilpas.

Her ser I gårdhaven,
hvor vi sad med bare arme,
og nød det helt vidunderlige vejr.
Tror det var de sidste dage,
med så meget varme og solskin.
Vi var heldige.



Lissa havde sat lidt snacks ud til os,
fra haven og drivhuset.


Ren idyl.


Vi havde fint besøg.
Én som holdt øje med det hele 
fra toppen



Det første sted vi besøgte,
var Emmerys.
Et lækkert bageri,
som også har en lille café.
Her fik vi en dejlig brunch.



Hvad vi ellers oplevede
vil jeg vise jer i et andet indlæg.
 Ellers bliver det her alt for langt.
Men I får lige en sjov historie til slut.

Jeg blev fra jeg var 1 år 
til jeg skulle i børnehave,
passet hos mine oldeforældre.
De boede på Ludvig Holbergsvej i Åbyhøj,
i en smuk patriciervilla.


Jeg ville så gerne ud at se huset,
for det er meget længe siden.
Så den sidste dag, sagde spurgte jeg Hall,
om vi kunne ta ud at se det.
 Jeg sagde vi sagtens kunne gå derud,
for Åbyhøj ligger ikke 
så langt fra Århus midtby

Hall syntes godtnok vi skulle tage bilen,
for så kunne vi køre direkte hjem bagefter.
Men jeg insisterede på gåturen,
og tjekkede gps'en på telefonen,
og der stod der var 11 min
til Ludvig Holbergsvej......

Så vi gik..

og gik...

og gik...

De 11 minutter var beregnet 
TIL BIL....

Uuuundskyld Hall.

Vi kom til at gå 10 km 
bare for at jeg kunne få et billede,
af min oldemors hus!!!


Men det er da osse fint ikke?  ;)

Men jeg måtte sukke lidt,
da jeg så de 
havde raget den gamle veranda ned,
og erstattet den med en meget mindre.
Det var jo der min oldemor 
havde alle sine pelargonier stående.
Hendes veranda var meget større,
og havde vinduer hele vejen rundt.
Det har jeg faktisk lavet et indlæg om


Nå men på gåturen tilbage til Århus,
tænkte jeg på alle de gode minder,
fra jeg var en lille pige.
Jeg blev også tit passet af min mormor.

Hun arbejdede i en lille kiosk,
der lå ved busstationen i Åbyhøj.
Og der sad jeg altid under disken,
med en hel pakke honningsnitter.
Uhhh det var tider ;)



Busstationen er der ikke mere,
 og kiosken er blevet til et pizzaria...
Får altså en lille klump i halsen,
af alle minderne.
Men sådan er det jo.



I næste indlæg,
 kommer der mange skønne billeder,
 og måske lidt mindre tekst ;)

Rigtig god aften 

Knus 

Lone




9 kommentarer:

  1. Alting var jo meget større da du var lille Lone 💟

    Hyggeligt du ku få taget billeder af Barndoms minderne 💟

    Knuss Lise-Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha tak søde Lise-Lotte
      Ja du har nok ret. Alt var større da man var barn
      Rigtig god dag

      Knus, Lone

      Slet
  2. Åh, hvor ser der hyggeligt ud! Det lyder som en skøn lille tur I har været på. Jeg kender godt den der fornemmelse af vemod når man ser hvordan ens barndoms (og ungdoms) verden har forandret sig, men som du siger: Sådan er det jo ...
    Jeg glæder mig allerede til næste indlæg fra jeres tur :-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kæreste Nana
      Det var en rigtig dejlig tur. Ja verden forandrer sig, men sådan er det jo ;)
      Rigtig smuk dag til dig

      Knus, Lone

      Slet
  3. Sikke en perle i har boet i Lone.
    Det er virkelig ikke hver dag man kan finde sådan en.
    Det er så vildt at der findes så smukke hus og haver lige midt i en storby.
    Sjovt at få kigget på barndommens minder og steder.
    I må virkelig have nydt det.

    Klem og smuk efterårs dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Queen
      Det var simpelthen så dejlig en tur, og det var et perfekt sted vi boede.... lige min stil og smag. Du ville også have elsket det.
      Rigtig god dag ven

      Knus, Lone

      Slet
  4. Sikke en skøn historie om jeres 10 kilometer lange travetur. Det var dejligt, at I fik set din oldemors hus. Det, du fortæller, minder mig om min mormors hus med en vinterhave fyldt med pelargonier.
    Dine billeder af de gamle huse i Aarhus er helt vidunderlige!
    Ha' en dejlig efterårsdag, klem

    SvarSlet
  5. Åh ja - nostalgi er ikke, hvad det har været. Det drager altid lidt at se, hvor man har slået sine folder tidligere. Hver gang, jeg er i Viborg, kører jeg en tur ud forbi det hus, min mormor boede i, og da vi var i USA var vi ude og se det sted, hvor vi boede og skolen, som jeg gik på i 1968... Det lignede rigtig meget sig selv, og det havde jeg faktisk ikke ventet.
    Knus, Karen

    SvarSlet
  6. Hyggelige billeder fra Aarhus, som jeg jo kender særdeles godt, har også boet i Åbyhøj i firserne 😊 Det var en ordentlig gåtur I var på, for selvom det ligger relativ tæt på så er Åbyhøj jo en lang bydel og måske lå din mormors hus i den fjerne ende.
    Det er nu altid dejligt at komme på tur, tak for billederne 😊

    SvarSlet