lørdag den 17. marts 2012

Hjemmelavet lasakka eller mousagne

Nogen gange er det lidt svært at finde på noget, synes jeg..... Stod jo med det oksefars den anden aften, som jeg ikke helt vidste, hvad jeg havde lyst til at gøre ved. Men min dejlige veninde fik mine tanker på en god gammeldaws lasagne


Jeg startede med at "terne" lidt rødløg, og rive nogle gulerødder, det må jo godt være lidt sundt også ;)


Jeg fandt også enderne, der var  tilbage fra en aubergine, fra da vi fik tapas. Dem slicede jeg, og tænkte de skulle ligge i bunden af fadet. Så kunne man jo fristes til at kalde det Mousagne eller lasakka ;)


Så svitsede jeg rødløg og fars i en gryde, og fandt imens de andre ingredienser frem


Når kød og løg er brunet tilsætter jeg to dåser hakkede tomater og en halv dåse pure. Jeg valgte at bruge oregano,  herps de provence,  revet hvidløg og rødvin til at give smag. Og så et af mine smags trick... nemlig revet citron skal.



Når det har simret lidt, tilsætter jeg det VIGTIGSTE :) nemlig ansjoser. Der skal bare en to tre stykker i. Jeg klipper dem i små stykker, og de smelter fuldstændig i saucen, og giver den mest fantastiske fyldige smag! Slet ikke fiske smag, bare masser af intens smag, og det runder saucen af på en skøn måde.


Saucen skal bare stå at småsimre mens man laver den hvide sauce. Jeg havde en dåse kokos mælk, så det blev jeg enig med mig selv om at jeg ville prøve. Så rev jeg noget emmenthaler og smeltede det i kokos mælken, og tilsatte godt med muskat, salt og peber.




Jeg havde købt nogle friske lasagne plader, som jeg godt kunne tænke mig at prøve, i stedet for de tørre. Det viste sig senere som et godt valg, da de nærmest smeltede på tungen.


Nu var det bare at samle lasagnen i fadet og sætte det i ovnen ved ca 180 g i 30 minutter. Og imens kunne jeg jo passende mixe en salat sammen.

Hov!! der var en der tænkte på kokken, og placerede et godt glas rødvin, og et par hapsere af den gode emmenthaler til ;)


Nå, men salaten blev til en let tingest med blandede salat blade, agurke både, forårsløg, skiver af små smagsfyldte tomater, masser af peber smagende karse og ristede pinjekerner. Dressingen blev bare citronsaft og citron olie. Enkelt og lækkert!



Og så var maden klar til at blive serveret, og det blev den med den bedste box vin der findes! Nemlig McLaren shiraz



Og når kokken bliver forkælet med god vin under madlavningen, ja så er der en anden der bliver forkælet med lidt dessert. Her en brownie fra Nicolaj cakery


Rigtig god weekend allesammen
Kram fra Frk Hall

Ingen kommentarer:

Send en kommentar